Seneca


” La om , care este trăsătura cea mai bună? Raţiunea: datorită ei, omul este mai presus de animale . Aşadar, raţiunea desăvîrşită este binele specific omului; celelalte calităţi le are în comun cu animalele şi cu plantele. Este puternic: aşa este şi leul. este frumos: aşa este şi păunul. Este iute: aşa este şi calul. Fără să mai spunem că în toate aceste calităţi el este întrecut; eu nu caut care este calitatea lui cea mai bună, ci calitatea care îi este proprie. Are un trunchi : şi arborii au. Are avînt şi mişcări controlate: şi fiarele sălbatice au, ba chiar şi viermii.
Care este calitatea proprie omului? Raţiunea: dacă aceasta este dreaptă şi desăvîrşită, îi dă omului o fericire completă. Aşadar, dacă orice lucru, atunci cînd şi-a dus la împlinire propriul său bine, este demn de laudă şi îşi atinge menirea naturală, iar binele propriu omului este raţiunea, dacă el l-a dus la împlinire, atunci este demn de laudă şi şi-a atins menirea naturală. Raţiunea desăvîrşită se numeşte virtute şi coincide cu ceea ce este moral.
Este aşadar unicul bine în om, pentru că este unicul bine propriu omului: noi nu cercetăm ce anume este binele, ci care anume este binele propriu omului.

Tu nu te îndoieşti că acesta este un bine, te îndoieşti că este singurul bine. Dacă cineva are toate celelalte feluri de bine, sănătate, bogăţie, strămoşi cu faimă, o mulţime de clienţi, dar este cu adevărat rău, atunci îl vei dispreţui; tot aşa, dacă cineva nu are parte de felurile de bine numite mai înainte, este lipsit de bani, de clienţi, de nobleţe şi de o înşiruire de moşi şi strămoşi, dar este în chip vădit plin de virtute, atunci îl vei preţui. Aşadar, acesta este singurul bine al omului: cel care îl are, chiar de-i lipsesc celelalte bunuri, merită să fie preţuit; cine nu îl are, este condamnat şi respins, chiar dacă are din belşug toate celelalte feluri de bine.

Întocmai cum este starea oamenilor este şi cea a lucrurilor: nu se defineşte ca fiind bună o corabie pictată în culori preţioase ori cea cu ciocul1 de aur sau de argint ori cea care îşi are zeul protector sculptat în fildeş ori care are încărcătură de comori sau bogăţii demne de un rege, ci aceea care este stabilă şi sigură, călăfătuită în aşa fel încît să nu intre în ea apa, solidă şi rezistentă la furia mării, supusă cîrmaciului, iute şi nepăsătoare la vînturile violente; nu vei spune că este bună o sabie care are cingătoarea de aur ori teaca bătută în pietre preţioase, ci dacă are tăişul bine ascuţit şi vîrful gata să străpungă orice pavăză; nu se cere ca o riglă să fie frumoasă, ci să fie perfect dreaptă: orice obiect este preţuit după folosul căruia îi este menit şi care îi este propriu.

Aşadar, şi în cazul omului, nu are importanţă cît pămînt are în posesie, cîtă dobîndă primeşte din capitalul său, cîţi oameni îi aduc omagiul, dacă doarme într-un pat preţios, dacă bea dintr-o cupă strălucitoare – are importanţă numai cît este de bun. Şi este bun dacă raţiunea lui este liberă, dreaptă şi rînduită în armonie cu înclinaţia sa naturală. Aceasta se numeşte virtute, aceasta este valoarea morală şi este unicul bine al omului. Ramîi cu bine. ”

Seneca

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Noiembrie 2014
L M M M V S D
« Oct   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 21 de urmăritori

Blog Stats

  • 185,108 hits

Categorii

Arhive

%d blogeri au apreciat asta: